Skip navigation MENU

Technisch

BMX fiets
BMX onderdelen
Zorg bij aankoop van een BMX dat je zeker een echte race BMX fiets aanschaft. Deze zijn aanzienlijk lichter dan de straat bmx, want die zijn makkelijk tot 2 keer zwaarder.
Een ander verschil met de Freestyle en Dirt BMX is, dat deze vaak voorzien zijn van stepjes (pegs), voorzien zijn van een klein voortandwiel en vaak geen rem hebben.
Neem zeker ook geen speelgoed fiets! De fiets krijgt het serieus te verduren bij het rijden en springen. Dit is echt niet vertrouwd en zal dan ook niet toegelaten worden tot de BMX baan.
De BMX race fiets heeft enkel een achterrem. Een voorrem is niet toegestaan en er mogen ook geen uitstekende onderdelen of accessoires zoals reflectoren, bel, kettingkast en spatborden aan de fiets zitten.
Houd rekening met de juiste afmetingen, je mag rekening houden met de groei, maar overdrijf daar zeker niet in. Tegen de tijd dat je kind dan eindelijk met de juiste maat rijdt is de fiets misschien al versleten of heeft hij er een afkeer van gekregen.
Fietsen met een te grote of te zware fiets beperkt de mogelijkheden van de rijder bij het rijden, springen, oppakken, liften, etc.
Koop beter regelmatiger een fiets, voor jonge rijders is dit jaarlijks tot max 2 jaar met dezelfde fietsmaat. Jaarlijks een nieuwe fiets aankopen ligt niet in ieders budget, maar er is ook 2ehands markt, waar degelijk fietsen te vinden zijn.
Er zit wel degelijk een groot verschil tussen diverse race BMX fietsen/merken. Een nieuwe beginners BMX is er al vanaf ongeveer € 400,-. Voor een professionelere en vaak lichtere samengestelde fiets kan het kostenplaatje aanzienlijk hoger liggen. Je hebt dan natuurlijk wel een aanmerkelijk kwaliteitsverschil.
Mocht je vragen hebben over je huidige fiets of over een aan te schaffen fiets, dan kun je hier altijd informatie aan je trainer over vragen. Of contact opnemen met 1 van onze sponsoren, zij verkopen ook BMX fietsen en bijbehorende accessoires en kunnen je van goede informatie voorzien.

Minnema Tweewielers Kampen
Extreme Bikes Plus

BMX frame’s
Het frame van een BMX bestaat meestal uit aluminium, hoewel er ook andere materialen bestaan (titanium en carbon) is dit het meest gebruikte. Het is licht, maar toch stevig genoeg. Een goed frame behoud zijn stugheid 1 tot 2 jaar, afhankelijk van hoe intensief het gebruikt wordt natuurlijk. Bij jeugd is dit langer, omdat hier de krachten veel kleiner zijn.
De juiste framemaat is belangrijk, zowel in de start als voor de behendigheid op de baan. Een kort frame is meer wendbaar, maar iets nerveuzer. Iemand die een goede controle over de fiets heeft, zal hier dus meer mee kunnen.
De meeste merken gebruiken de volgende maatvoeringen:
Passend bij de volgende lichaamslengte (zie tabel)

Maattabel BMX

Mini (tot 125cm)
Junior (120-138cm)
Expert (135-155cm)
Expert XL (145-168cm)
Pro L (164-174cm)
Pro XL (169-179cm)
Pro XXL (174-187cm)
Pro XXXL (181-193cm)
Pro XXXXL (190+ cm)
Cruiser 24” (169-189cm)

Deze maattabel is werkend voor de Meybo fietsen. Ieder merk heeft zijn eigen tabel. Meybo is echter wel marktleider wat betreft race BMX fietsen.

Cranklengtes op standaard fietsen
Houd er rekening mee, dat niet iedereen prima fietst op een standaard uitgeruste fiets. Wanneer je benen iets langer of korter zijn dan gebruikelijk, kan het beter zijn om de cranks aan te passen voor langere of kortere. In de bovenstaande tabel staat beschreven welke cranklengte er nodig is bij een bepaalde lichaamslengte. Mocht dit je niet helemaal duidelijk zijn, of heb je hier vragen over? Ga dan even naar je trainer of naar een BMX winkel om je van informatie te voorzien.

Stuur
Let goed op dat je stuur niet te smal is, want dan kan je niet zoveel kracht meer zetten en kan je jezelf minder breed maken in de bochten.

Wielen en banden
Een BMX heeft standaard 20″ wielen. Er zijn wel verschillende banden maten:

Micro 20×1 1/8
Mini 20×1 1/8
Junior 20×1 1/8
Expert 20×1 1/8
Expert 20×1 3/8
Expert XL 20×1 3/8
Pro en verder 20×1.75

Als je overstapt van Expert XL naar Pro, dan gaat men ook van 1 3/8″ naar 1,75″ banden. Probeer eerst met zo dun mogelijke banden (1.50 en 1.60 en later 1.75) om de overgang zo makkelijk mogelijk te houden.
In het algemeen geldt, hoe jonger en kleiner een rijder is, hoe smaller de banden zouden moeten zijn (minder rolweerstand en minder gewicht) en andersom (meer kracht en gewicht dus stevigere uitvoering en meer grip).
Vroeger werd veel met banden gereden met een grof noppen profiel. Maar tegenwoordig is de ondergrond van de circuits harder en bochten zijn vaak geklinkerd of geasfalteerd, waardoor velen kiezen voor een gladder profiel. Houdt dus rekening met de baan en weeromstandigheden.
Bandenspanning is heel belangrijk. Zorg voor voldoende harde banden. Hierdoor voorkom je lekke banden.

Tandwielverhouding
Een BMX heeft een vaste tandwielverhouding. Versnellingen worden niet gebruikt. Een vast tandwiel is sterker en betrouwbaarder, zeker omdat er grote krachten op komen. Verder zal de ketting er niet zo snel aflopen.

Een goede tandwielverhouding is belangrijk om:
Goed te kunnen starten.
Goed te versnellen op de baan.
De juiste topsnelheid op de baan te kunnen halen.
Er zijn richtlijnen voor de verhoudingen gebaseerd op leeftijd. Er is natuurlijk een grote persoonlijk invloed. Ben je stevig gebouwd of eerder tenger. Heb je veel kracht of eerder souplesse. Naargelang kan 1 of 2 tanden afgeweken worden. Zie hiervoor weer de bijgevoegde tabel.

Trappers/pedalen
Tot en met 12 jaar is het verboden om met SPD (clicks) te rijden. Dit zijn pedalen waarbij je speciale schoen vast zit aan de pedaal. Je dient tot en met deze leeftijd op flats (normale grip pedalen) te fietsen. Let op bij internationale wedstrijden (EK/WK) kan dit afwijken.

Zadel
Het zadel staat laag zodat het niet stoort bij het fietsen en springen.
De trend van lange zadelpennen om los te rijden kan schadelijk zijn voor het frame. Er werkt veel meer kracht op het frame doordat de hefboom groter wordt. Dit kan ervoor zorgen dat het frame gaat scheuren.